Ze stresem egzaminacyjnym można poradzić sobie drogą ćwiczeń. Gdy znajdujemy się pod jego wpływem, większa część mózgu wyłącza się, pozostawiając nam wolny dostęp tylko do tych rejonów, w których przechowywane są stare wzorce zachowań. Aby je przełamać, połóżmy dłoń na czole, tak by dotknąć wypukłości kości czołowych. Znajdują się one ponad czołem, mniej w połowie drogi pomiędzy nasadą włosów a łukiem brwiowym. Punkty te dadzą bezpośredni dostęp do układu krwionośnego. W momencie, gdy ich dotykamy, krew zaczyna dopływać do płatów czołowych i potylicznych w mózgu, dając im nową energię
W łagodzeniu lęku egzaminacyjnego u dzieci pomogą ćwiczenia relaksacyjne w formie zabawy. W tym celu ułóżmy dziecko na łóżku, jedną rękę trzymając na jego czole, a drugą podtrzymując tył głowy. Poprośmy je, aby pomyślało o najbliższej klasówce lub egzaminie. Najpierw dziecko wyobraża sobie sytuację stresu egzaminacyjnego w najczarniejszych barwach. Wsłuchujemy się w jego myśli pilnując, by zaangażował weń wszystkie zmysły. Gdy za jego wzorcem wyobrazimy sobie nadchodzący egzamin, przystępujemy do drugiej części ćwiczenia, czyli pozbycia się wyimaginowanej fobii. Sugerujmy myślenie o tym, żeby wszystkie złe emocje i uczucia dziecko wyobraziło sobie jako wielki balon, który zaraz odleci wraz z uczuciem ciężkości. Inny sposób działania na wyobraźnię dziecka to wyobrażenie siebie pod prysznicem, pod którym spłukuje całą złość. Albo myśl o kąpieli w morzu, po której dziecko staje się wolne od lęku. Tu wyobraźnia rodziców może podsunąć różne scenariusze. Ważny jest też klimat zabawy: poczucie bezpieczeństwa stworzone przez delikatny dotyk rąk
Gdy człowiek wyobraża sobie jakąś sytuację, jego ciało reaguje tak, jakby zdarzenia zachodziły naprawdę. Nasza świadomość nie rozróżnia bowiem rzeczywistości i fantazji. Dlatego w wyobraźni wszystko nam wolno. Dziecku też. Ćwiczenie to można przeprowadzić wielokrotnie. Zawsze jednak zwracając uwagę na delikatny ucisk czoła. Czując delikatne ręce na swojej głowie dziecko powinno przejść kolejne etapy, nie pomijając żadnego z nich. Jeśli będziemy wykonywać ćwiczenie wieczorem, dziecko spokojnie zaśnie, a jego podświadomość zapełnią przyjemne uczucia, wolne od stresu.
Na podst.: Baureis H., Wagenmann C., Pomóż dziecku w nauce przez ćwiczenia ruchowe. Łódź 2007.