Żeby odnieść sukces w edukacji, należy zwrócić uwagę na bardzo wiele różnorodnych czynników. Uczenie bowiem to praca z żywym organizmem i dużo zależy od interakcji obu stron. W procesie edukacji często sama wiedza to jeden ze składników, jakie daje nam nauczanie. Dochodzą do tego różnego rodzaju umiejętności, które nabywane są w trakcie tego procesu.
Jak to działa, można zauważyć, analizując, jak uczniowie uczą się języków. Stara szkoła mówiła, że języki obce są nabywane dokładnie tak samo jak cała reszta wiedzy. Czyli dominowała nauka pamięciowa i nacisk na radykalną poprawność gramatyczną. W efekcie taka wiedza stawała się bezużyteczna, bo uczniowie studiujący języki obce wychodzili z założenia, że będą mówić albo bezbłędnie, albo wcale. Zatem, jak można się domyślić, nauczanie tego typu nie przynosiło żadnych efektów.
Współcześnie kładzie się nacisk na inne elementy. Sama sucha wiedza nie decyduje już o sukcesie. Ważniejsze jest wyposażenie ucznia w taki zestaw umiejętności, by potrafił poradzić sobie z różnymi nietypowymi sytuacjami. I właśnie do zachowania się w nietypowych czy skrajnych sytuacjach powinno przygotowywać nauczanie. Jak wiadomo, nie jest tak i wciąż nacisk kładziony jest na teorię, nie zaś na praktykę.
Niemniej jednak chociażby przykład, jaki dają nam języki obce w edukacji, powinien uświadomić nam, że pewne rzeczy się zmieniły. Zatem nie wiedza teoretyczna, ale zdolność jej wykorzystania to wartość, jaką powinno oferować współczesne nauczanie, by było efektywne.