W Strategii Lizbońskiej, która jest wiodącym dokumentem dla wielu obszarów działania Unii Europejskiej, ukończenie szkoły i zdobycie zawodu to jeden z najważniejszych warunków zamierzonego sukcesu. W polskich warunkach działania przewidziane w strategii wpisują się w trwającą od końca lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku reformę edukacji narodowej. Z kwestią wspólnej edukacji europejskiej związana jest sprawa uznawania i porównywania dyplomów we wszystkich krajach Unii Europejskiej. W dobie mobilności społeczeństw kwestia ta stanowi dziś priorytet w zakresie edukacji. Pierwsze porozumienia w zakresie uznawalności dyplomów i kwalifikacji między Polską a Unią Europejską przyjęto jeszcze w trakcie trwania negocjacji akcesyjnych. Początkowo wspólne uzgodnienia dotyczyły jedynie dostępu do pewnych zawodów i specjalności.
Praktycznie ze wszystkich publikowanych wyników badań aspiracji młodzieży wynika, że zdobywanie wykształcenia jest jednym z najważniejszych celów ich społecznej i zawodowej egzystencji. Aby uzyskać status absolwenta danej szkoły czy uczelni trzeba rzeczywiście ukończyć konkretny etap edukacyjny. Można już dziś mówić o wypracowanych porozumieniach w zakresie uznawalności wykształcenia zdobytego w Polsce na terytorium Unii Europejskiej, przynajmniej w dużym zakresie. Fakt, że dyplomy polskie są honorowane za granicą znacznie poszerza możliwości uczenia się, doskonalenia i pracy zawodowej. Zatem absolwenci polskich szkół i uczelni wyższych mają formalnie otwartą drogę do europejskiego rynku pracy. Po wstąpieniu do unii przed polską młodzieżą otworzył się także międzynarodowy rynek edukacyjny, tj. możliwość korzystania z wyjazdów zagranicznych i systemu stypendiów. Pozwala to na zdobywanie wykształcenia w szerokim zakresie.
Edukacja, wykształcenie, zdobywanie kwalifikacji – to pojęcia, które wpisują się w bogatą tradycję psychologii rozwoju człowieka. Kariera zawodowa jest bowiem powiązana z cyklem życia człowieka oraz jego rozwojem osobistym i zawodowym.
Źródła:
1. Paszkowska-Rogacz A., Młodzieżowy Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych – MŁOKOZZ. Warszawa 2011.
2. Szyszka A., Cywilizacja wiedzy a edukacja jutra. „Edukacja i Dialog” 2005 nr 2.