Edukacja dorosłych to proces ciągłego doskonalenia kwalifikacji zawodowych oraz podnoszenia poziomu wykształcenia. Nauczanie dorosłych to także element modelu współczesnej edukacji, który zakłada kształcenie człowieka przez całe jego życie społeczne i zawodowe. Kształcenie permanentne jest współcześnie niezbędne, dlatego że konkretne formy organizacyjne oraz poziom rozwoju technologii wymaga od pracowników ciągłego poszerzania kwalifikacji ogólnych i specjalnych. Według teoretyków, koncepcja rozwoju zawodowego oparta jest na założeniach, że wszystkie aspekty życia wpływają na siebie i wzajemnie się łączą. Dlatego życie zawodowe człowieka powinno rozpatrywać się w szerokim zakresie. Zatem rozwój zawodowy osiągany poprzez ciągłe uczenie się i doskonalenie należy również do tego obszaru.
Główne zadania kształcenia ustawicznego w rozumieniu międzynarodowym to podnoszenie kwalifikacji ludzi zawodowo czynnych. W ramach realizacji nauczania dorosłych prowadzone są kursu, szkolenia, studia i inne formy doskonalące, i dokształcające, a także umożliwiające zdobycie nowego zawodu, i nowych kwalifikacji. Ma to ogromne znaczenie przy aktualnym tempie zmian w światowej gospodarce. Szczególnie w tych jej obszarach, gdy wiedza szybko się dezaktualizuje a konkretne, wyuczone i wypracowane dotychczas umiejętności wymagają uzupełnienia. Znaczenie nauczania dorosłych doceniają przede wszystkim kraje ekonomicznie rozwinięte. Im wyższy poziom rozwoju gospodarczego, tym większą wagę przywiązuje się do rozwoju zawodowego dorosłych.
Również w Polsce w ostatnich latach zauważa się pozytywne zmiany w polityce kształcenia zawodowego i ustawicznego osób dorosłych. Władze oświatowe wyraźnie podkreślają konieczność przygotowania zawodowego młodzieży i dorosłych w sposób umożliwiający znalezienie zatrudnienia oraz utrzymania się na wymagającym dziś rynku pracy. Włączenie się w ciąg działań edukacyjnych, preferujących kształcenie ustawiczne dorosłych oraz nieustanne podnoszenie kwalifikacji, i kompetencji ogólnych, i zawodowych to dziś podstawowy cel osób pracujących.
Źródła:
1. Józefowicz B., Działalność szkoły w kształceniu ustawicznym (zarys problemu). „Szkoła Zawodowa” 1993 nr 6.
2. Wiatrowski Z., Rozwój kariery zawodowej pracujących. „Pedagogika Pracy” 2009 z. 54.