Wizualizacja oraz wyobrażenia obrazowe bardzo pomagają w uczeniu się. Jej aktywizacja polega przede wszystkim na dokładnej obserwacji danego zjawiska i przeniesienia tego obrazu do pamięci. Powtarzajmy tę czynność tak długo, aż wyobraźnia zawładnie całym naszym umysłem. Czynności te wymagają zupełnego odprężenia. Taki trening myślowy sprawi, że szybkie uczenie się będzie miało przyjemny wymiar. Ilekroć zatem mamy przestudiować dany temat, wygłosić wykład albo przygotować się do egzaminu, posłużmy się wizualizacją, by zobaczyć siebie w danej sytuacji. Wizualizacja pozwala przeżyć wydarzenia z wyprzedzeniem i jednocześnie przygotować się psychicznie do odbioru sytuacji.

Wizualizacja polega na konstruowaniu obrazów, natomiast wyobrażenia obrazowe odwołują się do przywoływania obrazów z przeszłości. Wyobrażenia obrazowe można wykorzystać w celu przywołania wydarzeń z przeszłości, co pozwoli wyodrębnić te sprawy, które stały się przyczyną utraty wiary w siebie oraz trudności w uczeniu się. Wyobrażenia obrazowe pozwalają ponadto na przywołanie w pamięci osiągnięć i uświadomić sobie własne możliwości i zaangażować wszystkie zmysły w szybkie uczenie się. Mając trudności z przyswajaniem wiedzy warto usiąść wygodnie i skoncentrować się na rzeczy, która sprawia problemy. Zwróćmy uwagę na pierwszy obraz, jaki przyjdzie nam do głowy. Warto poświęcić mu wszystkie myśli i skojarzenia, a wspomnienie nabierze sensu. Być może nie wyłoni się żaden obraz. Może to bowiem nastąpić po kilku dniach. Kiedy jednak wydarzenie odnajdzie się w pamięci, pojawi się iskra zrozumienia, skąd pochodzi blokada w nabywaniu umiejętności. Następnie starajmy się wywołać w pamięci obrazy, w których uczenie się czegokolwiek było łatwe i przyjemne. Zakończmy cała sesję wizualizacją siebie podczas odnoszenia sukcesów w sytuacji, która do tej pory była dla nas edukacyjnie trudna.
Instruktorzy przyspieszonego uczenia się podkreślają, że intensywne przeżycie doświadczenia w ciszy własnego domu ma na odbiorcę taki sam wpływ, jak wydarzenie rzeczywiste. Może istotnie wspomóc w ujawnieniu potencjału u uczącego się.

Na podst.: Drapeau Ch., Jak uczyć się szybko i skutecznie. Warszawa 2002.